بورس آموزش رایگان در بورس توسط توییتر بورس

بهترین کارگزاری بورس کدام است؟/آپدیت مهر 1401

چگونه از شر یک کارگزاری داغون خلاص شویم؟!

 

این مقاله برای افرادی است که قبلا یک کارگزاری را برای خرید و فروش سهام خود انتخاب کرده‌اند و حالا به دنبال بهترین کارگزاری بورس هستند.

اما از دست خدمات فشل و بیخود کارگزاری مذکور، به ستوه آمده‌ و قصد دارند خود را از ورطه اعصاب خردکن خدمات آن نجات دهند.

البته و اگر شما فردی هستید که می‌خواهید تازه وارد بورس شوید و آنقدر باهوش و آدم حسابی هستید که قبل از ورود به این کارزار، در حال تحقیق در مورد انتخاب کارگزاری هستید!

پس حقتان است که بهترین کارگزاری را انتخاب کنید.

در اینجا چند پارامتر را بررسی می‌کنیم، تا بتوانید به کمک آن به نیازهای خود پاسخ دهید!

سیستم معاملاتی قدرتمند

به دنبال یک کارگزاری باشید که سیستم معاملاتی اختصاصی داشته باشد، بهترین کارگزاری بورس هم باشید اما یک روز هنگ کنید کاملا به فنا خواهید رفت!

تا بتوانید به دلیل سرعت بالا و پایداری خوبی که دارند، راحت و بی‌دردسر سفارش بگذارید و سرخطی بزنید.

قبل از ورود و فراگیر شدن خدات اینترنت در ایران، سفارشات خرید و فروش سهام بصورت دستی و یا تلفنی و صرفا توسط خود کارگزاری‌‌ها انجام می‌شد.

به این صورت که شما به کارگزاری مراجعه می‌کردید و با پر کردن قبض درخواست، به کارگزارتان دستور خرید یا فروش سهام مورد نظر خود را می‌دادید و دعا می‌کردید که آن‌ها بتوانند در قیمت مناسب سهام‌تان را معامله کنند.

اما این وضعیت ناجور با ورود اینترنت و به دنبال آن زیرساخت‌های سفارش‌گذاری آنلاین، به پایان رسید.

کارگزاری مفید اولین کارگزاری بود که سیستم بر خط سفارش گذاری را  به بازار معرفی و از آن بهره‌برداری کرد.

پس از آن دیگر کارگزاری‌ها نیز یکی پس از دیگری پا به این عرصه گذاشتند. خدمات مدیریت ارسال آنلاین سفارشات را OMSها بر عهده دارند این شرکت‌ها، سازمان‌های داده‌پردازی هستند که پلتفرم‌های معاملاتی را طراحی کرده و در اختیار کارگزاری‌ها قرار می‌دهند و سفارشات خرید و فروش را به هسته معاملات ارسال می‌کنند.

در ایران دو شرکت تدبیر و رایان هم‌افزا دو شرکت اصلی داده‌پردازی هستند که بیش‌تر کارگزاری‌ها از خدمات این دو شرکت برای مدیریت و ارسال سفارشات مشتریان خود، از آن‌ها استفاده می‌کنند.

در این میان کارگزاری‌های زبلی هستند که با هزینه‌های زیاد برای خود سیستم معاملاتی اختصاصی تهیه کرده‌اند.

اگر می‌خواهید این کارگزاری‌های زبل را بشناسید و اقدام به دریافت کد بورسی نمایید باما همراه باشید.

بنابراین از امکانات و ویژگی‌های خاص‌تری نسبت به دیگر کارگزاری‌ها بهره می‌گیرند. مثلا سرعت و پایداری بالاتری دارند.

یا اینکه ویژگی‌های اختصاصی منحصر به فردی دارند که آن‌ها را از دیگران متمایز می‌کند.

پس اگر از قطع شدن یا هنگ کردن سیستم معاملاتی فعلی خود، کلافه شده‌اید و می‌خواهید برای همیشه اعصاب خود را راحت کنید، در تحقیقات خود برای جایگزین کردن یا انتخاب کارگزاری جدید، این نکته را حتما مد نظر قرار دهید.

مشتری شعب کارگزاری‌ها شوید!

 معمولا شعب کارگزاری‌ها، بیشتر از دفتر مرکزی، مشتری را تحویل می‌گیرند! و جوابتان را سریع و با احترام می‌دهند!

 معمولا کارگزاری‌ها برای توسعه خود و سهولت در امر مارکتینگ و خدمات مشتریان و به دلایل دیگری که بسته به سیاست هر کارگزاری متفاوت است، اقدام به واگذاری شعب و نمایندگی‌های خود به افراد حقیقی یا حقوقی، در تهران و شهرستان‌ها می‌کنند.

سیاست‌های کلی این شعب متاثر از دفتر مرکزی و آیین‌نامه‌های داخلی کارگزاری است. اما به دلیل رقابتی که بین شعب بر سر جذب مشتری وجود دارد، معمولا رفتار محترمانه‌تر و مشتری‌مدارانه ای دارند و سعی می‌کنند که در هر ساعتی از شبانه روز پاسخگوی مشتریان خود باشند.

در حالی که در شعبه مرکزی به دلایلی چون بزرگی سازمان و شلوغی بیش از حد واحدهای آن، نتوانید پاسخ درست درمانی از اوپراتورها و یا واحدهای مختلف سازمان، بگیرید و معمولا صدایتان هم به جایی نمی‌رسد!

ثبت نام و تغییر کارگزار ناظر هم مساله مهمی است!

 اگر وقتتان برای‌تان ارزشمند است، به سراغ کارگزاری بروید که به راحتی و غیرحضوری ثبت‌نام کنید و با یک کلیک، کلک کارگزار ناظر قبلی را بکنید!

 اگر چه امروزه و بخصوص بعد از شیوع ویروس کرونا، اکثر کارگزاری‌ها خدمات ثبت‌نام و احراز هویت غیرحضوری را ارائه می‌دهند، اما هنوز هستند کارگزاری‌های بی‌خیال و تنبلی که هنوز این سرویس را برای مشتریان خود فعال نکرده‌اند.

پس توجه داشته باشید که مشت نمونه خروار است! اگر برای همچین کار ساده‌ای شما را به زحمت می‌اندازند، بقیه کارهایشان هم دقیقا همین‌طوری آبدوغ خیاری است!

اعتبار گرفتن آسان!

اگر انسان ریسک‌پذیری هستید و موضوع اعتبار برای شما مهم است، مشتری کارگزاری شوید که به راحتی و هوشمند به شما اعتبار بدهد!

اعتبار گرفتن از کارگزاری یکی از آن وارد چالش برانگیزی است که همیشه محل دعوای مشتری و کارگزار است!

چه موقع گرفتن و چه در زمان تسویه! کارگزاری‌ها برای اینکه مشتریان خود را ترغیب به خرید سهام کنند، از بانک وام گرفته و تحت عنوان اعتبار، در اختیار مشتریان قرار می‌دهند. در اکثر کارگزاری‌ها معمولا این خدمت صرفا برای مشتریان ویژه و نورچشمی انجام می‌شود و مشتریان معمولی باید همواره دم این و آن را ببینند و سبیل مسئول مربوطه را چرب کنند تا به آن‌ها اعتبار تخصیص داده شود.

اما تعداد معدودی کارگزاری هستند که این خدمت را بصورت خودکار و هوشمند از طریق پلتفرم معاملاتی که در اختیار مشتری قرار می‌دهند،  و بدون بگیر و ببند و خواهش و درخواست، به شما اعتبار می‌دهند.

سود روزشمار به مانده حساب!

اگر فرد عاقلی هستید که به پول خود اهمیت می‌دهید، کارگزاری را انتخاب کنید که به مانده حساب شما، سود روزشمار پرداخت کند!

گاها به دلیل شرایط بازار و یا استراتژی خاصی که دارید، همه یا مقداری از دارایی شما در کد معاملاتی‌تان، بصورت مانده حساب نقدی، است.

به زبان خودمانی، مثلا اگر شما 10 میلیون تومان دارایی در کد معاملاتی خود دارید، ممکن است 5 میلیون تومان آن را سهم خریده و 5 میلیون باقی مانده باشد. بعضی کارگزاری‌ها به این مانده حساب، سود روزشمار پرداخت می‌کنند.

بنابراین، اگر این ویژگی برای شما مهم است، قبل از انتخاب کارگزارتان، در این مورد از او سوال کنید!

امکان برداشت آنی از حساب کارگزاری:

یک امکان جدیدی که برخی از کارگزاری‌ها برای جذب مشتری فراهم آورده‌اند، امکان برداشت آنی از حساب است.

همان‌گونه که خود در جریان هستید، طبق قانون شما تا دو روز بعد از درخواست وجه، به حساب‌تان پول واریز می‌شود.

حالا این وسط یک سری از کارگزاری‌ها با کل بانک‌ها قرارداد بسته‌اند و به محض درخواست وجه در کمتر از یک روز پول را به حساب شما واریز می‌کنند.

البته تعداد این کارگزاران انگشت شمار است.

این‌ها که گفتیم، مهم‌ترین عواملی هستند که اعصاب شما را از خرد شدن، در مواجه با کارگزاری‌های داغون حفاظت و نگهداری می‌کنند!

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا