بورس آموزش رایگان در بورس توسط توییتر بورس

تفاوت پذیره نویسی با عرضه اولیه

عرضه‌اولیه با پذیره‌نویسی چه تفاوتی دارد؟

تفاوت پذیره نویسی با عرضه اولیه

 در فضای مجازی که تفحص می‌کردیم، به فراست و تیزهوشی خاص خودمان، دریافتیم که میزان آگاهی و اطلاعات مردم نسبت به عرضه اولیه و پذیره نویسی ها بسیار اندک و سوالات بسیار زیاد است! یعنی خیلی از افراد تفاوت پذیره نویسی با عرضه اولیه را نمیدانند.

پس دست به قلم شدیم تا سرانه دانش و مطالعه جامعه را در این عرصه افزایش دهیم!

اول توجه کنید که گام اول در خرید پذیره نویسی و یا عرضه اولیه دریافت کد بورسی است.

 با افزایش اعلان‌های  پذیره ‌نویسی ‌ها در سال 1400 بسیاری از تازه واردین بازار سرمایه، به اشتباه پذیره‌نویسی را همان عرضه‌اولیه می‌دانند در حالی که این دو، تفاوت‌های بنیادی و اساسی با هم دارند که در زیر به چند مورد مهم اشاره می‌کنیم.

در پذیره‌نویسی، هنوز شرکتی وجود ندارد! اما در عرضه اولیه،شرکتی که وجود دارد، عرضه می‌شود!

بنیادی‌ترین تفاوت پذیره نویسی با عرضه اولیه در این است که در روز عرضه اولیه، سهام شرکتی در معرض خرید عموم قرار می‌گیرد که آن شرکت در حال کار و فعالیت اقتصادی و فعال است. اما در پذیره‌ نویسی هنوز شرکتی تاسیس نشده و مردم با مبالغی که در اختیار پذیره‌ نویسان قرار می‌دهند، در واقع، تامین سرمایه شرکت در شرف تاسیس را انجام می‌دهند و بعد شرکت راه‌اندازی شده و شروع به فعالیت اقتصادی کند.

 به زبان خودمانی: در عرضه اولیه، شرکت خارج از بورس داشته به زندگی آرام و آسوده خودش می‌رسیده، و روزگار به خوشی می‌گذرانده، تا اینکه خدای متعال میزند پس کله صاحبان شرکت و آنها به طمع مزایای بورسی شدن شرکت، تصمیم می‌گیرند که شرکت را وارد بورس کنند بنابراین طبیعتا باید درصدی از سهام خود را به عنوان عرضه‌اولیه در بازار عرضه کنند و پول به دست آمده را یا خرج پروژه‌های توسعه شرکت کنند و یا آن را بگذارند در جیبشان و بروند صفا..

اما در پذیره‌نویسی، هنوز درست و درمان، شرکتی وجود ندارد و فقط ایده و طرح شرکت موجود است که برای اجرای این طرح‌، پول لازم هستند. بنابراین سعی می‌کنند که با متقاعد کردن منو شما، به سود ده بودن طرح مذکور، پول تاسیس شرکت را از ما بگیرند!

پذیره‌نویسی‌ها ممکن است سال‌ها قابل معامله نباشند!

بعد از عرضه اولیه یک شرکت در بازار، از روز بعد می‌توان سهام آن را معامله کرد و سهام خریداری شده را فروخت. ( در بیشتر عرضه اولیه ها، از آنجا که معمولا قیمت عرضه اولیه آن بسیار پایین‌تر از ارزش واقعی آن سهم قیمت‌گذاری می‌شود، معمولا تقاضا برای خرید آن بسیار زیاد است و به قول خودمان، مردم برای خرید آن سر و دست می‌شکنند، بنابراین در روز اول تعداد بسیار ناچیزی از سهام شرکت، سهمیه‌طور، به هر کد می‌رسد! و در روزهای بعد می‌شود بطور عادی سهم را خریداری کرد. البته اگر گیرتان بیاید! چون معمولا از فردای روز عرضه اولیه، سهم مذکور، دست کم 2هفته قفل صف خرید است. )  اما در پذیره ‌نویسی ‌ها ممکن است این مدت، سال‌ها طول بکشد به عنوان مثال، پذیره‌ نویسی اتکاسا با وجود اینکه مدت دو سال از پذیره ‌نویسی می‌گذرد هنوز قابل معامله نشده است و هنوز هم مشخص نیست که چه زمانی قابل معامله خواهد شد!

با مبالغ بالا نمی‌توان در عرضه اولیه خرید انجام داد، اما در پذیره‌ نویسی این امکان وجود دارد!

در عرضه اولیه‌ها با توجه به حجم استقبال سهامداران حقیقی، رقابت زیادی در خرید وجود دارد، ولی بصورت یکسان به هر کد تعداد محدودی سهم، اختصاص داده می‌شود. در مقابل، با توجه به اینکه افراد زیادی در پذیره‌نویسی‌ها شرکت نمی‌کنند، در صورت تمایل می‌توان مبالغ بالا را هم در این سرمایه گذاری درگیر کرد. ( این مورد را به تفصیل در پاراگراف قبل، به حضور عرض کردیم!)

پذیره ‌نویسی ‌ها ارزش‌گذاری نمی‌شوند! و با مبلغ 100 و یا 1000 تومان می‌توان هر واحد را خرید، اما برای عرضه‌اولیه‌ها ارزش‌گذاری انجام می‌شود!

وقتی شرکتی عرضه اولیه می‌شود، در یک قیمت خاص، مچینگ انجام می‌شود و متناسب با ارزش‌گذاری شرکت، می‌توان اقدام به خرید آن کرد. درحالی که در پذیره‌ نویسی‌ ها، قیمت مشخص است و معمولا پذیره ‌نویسی شرکت‌ها  با مبلغ 100 تومان و پذیره‌نویسی صندوق‌ها با مبلغ 1000 تومان به ازای هر واحد انجام می‌شود. این درحالی است که ممکن است قیمت یک شرکت در  عرضه ‌اولیه از 500 تومان تا 10،000 تومان هم فراتر رود.

مبالغ حاصل از عرضه ‌اولیه صرف توسعه شرکت می‌شود اما در پذیره ‌نویسی صرفا ایجاد و تشکیل شرکت می‌شود.

انواع پذیره نویسی در بورس

 در آخر، برای اینکه روی مختان راه برویم و شما هم قشنگ شیرفهم شده باشید، باز هم تکرار می‌کنم که در پذیره‌ نویسی ‌ها، عملا شرکتی وجود ندارد. برای همین با مبالغ جمع‌آوری شده، خود شرکت تاسیس می‌شود. اما در عرضه اولیه، مبلغی که از سهامداران دریافت شده را در طرح‌های توسعه شرکت سرمایه‌گذاری می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا