بورس آموزش رایگان در بورس توسط توییتر بورس

صفر تا صد پذیره نویسی در بورس

صفر تا صد پذیره نویسی در بورس

طی یک سال اخیر با توجه به پذیره‌ نویسی‌های زیادی که در بازار سرمایه انجام شده است سوالات زیادی برای سرمایه گذاران پیش امده است از جمله اینکه:

پذیره نویسی چیست و چه فوایدی دارد؟ (2نمره)

پذیره نویسی با عرضه اولیه چه تفاوتی دارد؟

در پذیره ‌نویسی‌‌ها شرکت کنیم یا خیر؟

پذیره‌ نویسی‌‌ها چه زمانی بازگشایی می‌شوند؟

 چقدر سود می‌سازند؟

این پذیره نویسی‌ها را به چه تعداد می‌توانیم بخریم؟

و سوالاتی از این دست، که اگر حوصله کنید و تا اخر بخوانید، به جواب همه سوالات‌تان خواهید رسید! (اگر نرسیدید بیایید یکی بزنید توی گوش من! )

پذیره ‌نویسی‌هایی که در بورس انجام می‌شود معمولا از دو نوع هستند:

  • پذیره‌نویسی صندوق‌ها
  • پذیره نویسی شرکت‌ها

در پذیره نویسی صندوق، پولی که از مردم می‌گیرند، را صرف سرمایه‌گذاری در بازار سهام می‌کنند.

یعنی می‌روند با آن پول، سهام شرکت‌های دیگر را می‌خرند و از این طریق صندوق سرمایه گذاری تشکیل می‌دهند.

و از محل نوسانات سهام صندوق، سودسازی کرده و عواید آن نصیب سهامداران می‌شود.

اما در پذیره‌نویسی شرکت‌ها، مبالغ جمع‌آوری شده، صرف راه اندازی شرکت‌های تولیدی یا خدماتی می‌شود. که بعدا در بازار بورس قابل معامله هستند.

  • پذیره‌نویسی‌ها را چگونه می‌توانیم بخریم؟

    برای خرید پذیره ‌نویسی همانند خرید عرضه اولیه از طریق بورس، لازم است حتما اقدام به دریافت کد بورسی نمایید،  و با سامانه آنلاین کارگزاری خود اقدام به خرید پذیره‌نویسی کنید.

  • کارگزاری‌های زبل معمولا این امکان را به کاربران خود می‌دهند که در این پذیره‌ نویسی‌ها شرکت کنند.
  • پذیره‌نویسی‌ها چه زمانی بازگشایی می‌شوند؟

معمولا پذیره‌نویسی‌های صندوق زیر 6 ماه بازگشایی می‌شوند، اما پذیره‌نویسی‌های شرکت‌ها ممکن است تا 2 سال هم طول بکشد. که این دیگر به شانس شما بستگی دارد!

  • پذیره‌نویسی‌ها چقدر سود دهی دارند؟

در پذیره‌ نویسی‌های صندوق نباید انتظار سود رویایی را داشت!

چون با توجه به NAV خود صندوق قابل معامله می‌شوند و نهایتا می‌توانند سود 5 تا 15 درصدی را عاید خریداران خود کنند. البته مواردی هم، وجود دارند که پذیره‌ نویسی‌هایی زیر قیمت خرید هم نزول کردند.

و نه تنها سودی نداده که زیان هم داده‌اند! ( بنابراین اگر یک وارن بافت جوان و بی‌تجربه هستید، فکر نکنید که با خرید پذیره نویسی صندوق‌ها، یک سرمایه گذاری بدون ریسک انجام داده‌اید! )

 پذیره‌ نویسی‌های شرکت‌ها، معمولا با سود خوبی برای سرمایه‌گذاران همراه بوده‌اند.

به عنوان مثال، پذیره ‌نویسی تماوند با سودی بالغ بر 1400 درصد! برای سرمایه‌ گذاران خاطره خوشی را به جای گذاشت و در جای جای بدن سهامداران مجلس عروسی و پایکوبی برقرار شد!

نکته حائز اهمیت اینکه، جو بازار در زمان بازگشایی این شرکت‌ها، بسیار مهم است.

اگر جو بازار مثبت باشد معمولا سودهای بسیار دلپذیری را نصیب سرمایه‌گذاران می‌کنند.

و البته در مقابل، اگر جو بازار منفی باشد ممکن است با درصدهای بسیار پایین بازگشایی شوند. و مجلس عروسی مذکور را به کوره‌ای بدل کند که جای جای بدن سهامداران را می‌سوزاند!

البته تا همین الان که این مطلب را می‌خوانید، شرکتی نداشته‌ایم که بازگشایی شود و به زیر قیمت عرضه نزول کند، ولی بازار است دیگر! جذاب و غیر قابل پیش بینی!

 

  • پذیره‌نویسی بخریم یا نخریم؟!

    اینکه انسان پذیره‌نویسی بخرد یا نه، بسته به ریسک‌پذیری فرد دارد، اگر شما فرد ریسک‌پذیری هستید و دوست دارید متناسب با ریسک‌تان سود یا زیان کنید، پذیره ‌نویسی برای شما می‌تواند یکی از گزینه‌های سرمایه‌گذاری باشد.

  • اما اگر از آن گروه افرادی هستید که توان و تحمل بلوکه شدن چند ماهه و بعضا چند ساله پول‌تان را ندارید به هیچ وجه توصیه نمی‌کنیم که در این پذیره نویسی‌ها شرکت کنید.
  • چون ممکن است اولش صرفا برای خرید یک عدد پذیره نویسی که توسط نوه عموی پدرتان، بهتان معرفی شده بود، به طمع سود سریع و سرشاری، وارد بورس شده باشید اما بعد از چند هفته، با دیدن  محتوای کانال‌های  بورسی امر به‌ شما مشتبه شود که تحلیلگر بورس هستید و با اظهارات کارشناسی خود هم سر ما را درد بیاورید و هم  از پیامدهای آن بعدا خودتان اذیت شوید!
  • پذیره‌نویسی‌های جدید کدام صندوق‌ها ویا شرکت‌ها هستند؟

    ما در صفحه پذیره نویسی توییتر بورس بصورت روزانه و تر و تمیز، آمار و اخبار تمام پذیره نویسی‌ها را در اختیار شما می‌گذاریم تا یوقت خدای نکرده از جایی بی‌خبر نمانید! الان هم اگر بخواهید، می‌توانید روی لینک زیر کلیک کنید و از اخرین موارد باخبر شوید.

  • چگونه از اطلاعیه‌های پذیره نویسی مطلع شویم ؟

اطلاعیه‌های فرابورس در پذیره نویسی مهم‌ترین اطلاعات را در مورد این نوع تامین مالی در اختیار علاقمندان قرار می‌دهد.

همیشه گوش به زنگ باشید و حتما قبل از شرکت در پذیره ‌نویسی‌ها این اطلاعیه‌ها را خوب مطالعه کنید.

در این اطلاعیه‌ها موارد مهمی چون سرمایه اولیه شرکت، ارزش اسمی هر سهم، دوره پذیره‌نویسی(معمولا یک دوره 30 روزه در نظر گرفته می‌شود) دوره سفارش‌گیری(توسط ناظر فرابورس در روز مقرر اعلام می‌شود) تعداد سهام قابل پذیره‌نویسی توسط سهامداران، مبلغ قابل پرداخت توسط سهامداران و غیره ابلاغ می‌شود.

برای اینکه با شکل و شمایل اطلاعیه‌ها آشنا شوید، در زیر چند نمونه از اطلاعیه‌های فرابورس در مورد  پذیره‌نویسی‌های گذشته را برایتان قرار دادیم:

 

آگهی پذیره نویسی کاریز در بورس

 

 

  • در برخی پذیره‌نویسی‌ها نصف مبلغ را پرداخت می‌کنیم!

در برخی از پذیره ‌نویسی‌ها طبق سیاست‌های پذیره‌نویسان، شما باید فقط نصف مبلغ پذیره ‌نویسی به ازای هر سهم را پرداخت می‌کنید.

مابقی مبلغ، حداکثر ظرف مدت دو سال از تاریخ ثبت شرکت مطابق با برنامه اعلامی شرکت از سهامداران دریافت خواهد شد.

به عنوان مثال در پذیره‌نویسی  شرکت بیمه زندگی کاریز تمامی افراد شرکت کننده فقط 500 ریال به ازای هر واحد پرداخت کرده‌اند و 500 ریال مابقی را با اعلام بعدی شرکت باید پرداخت کنند.

 

  • ما بقی مبلغ پذیره نویسی را چگونه باید پرداخت کنیم؟

    حداکثر ظرف دو سال، شرکت به سهامداران اعلام خواهد که مابقی مبلغ را پرداخت کنند.

  • با توجه به اطلاعیه‌ای که در سامانه کدال منتشر خواهد شد، شرکت روش‌های پرداخت را به سهامداران معرفی خواهد کرد.
  • در بعضی موارد سهامداران می‌بایست، مابقی مبلغ را از طریق واریز مستقیم به بانک و ارسال فیش به شرکت و به صورت حضوری انجام دهند.
  • و در برخی موارد نیز با پرداخت الکترونیکی و ارسال فیش به ایمیل شرکت این مبلغ از سهامداران دریافت خواهد شد.
  • در بعضی موارد نیز آدم می‌فرستند درب منزلتان و خفتتان کرده باقی پول را به زور ازتان می‌گیرند! (این آخری را دروغ گفتم، دیدم مقاله طولانی شده گفتم یک چرند و پرندی بگویم که حوصله‌تان سر نرود!)
  • آیا پذیره‌نویسی‌ها معتبر هستند؟

 معلوم است که معتبر هستد! این هم سوال است که می‌پرسید؟! تمامی شرکت‌هایی که وارد مرحله پذیره‌نویسی می‌شوند کلیه مجوزها را از فرابورس دریافت کرده‌اند.

در مقابل،فرابورس نیز تمام تعهدها و ضمانت‌های لازم را از این شرکت‌ها دریافت کرده است در نتیجه از اعتبار قابل قبولی برخوردار هستند. خیالتان راحت باشد.

 از کجا بفهمیم شرکتی که پذیره ‌نویسی می‌شود در چه زمینه‌ای فعالیت می‌کند؟

تمامی شرکت‌ها قبل از مراحل پذیره‌ نویسی، امیدنامه  و اساسنامه خود را در سایت فرابورس آپلود می‌کنند،  برای دریافت اطلاعات بیشتر از فعالیت‌های آینده شرکت می‌توانید با مراجعه به سایت فرابورس و قسمت امیدنامه، فایل مربوطه را دریافت نمایید.

در امیدنامه سهامداران اصلی شرکت، به صورت کامل موضوع فعالیت شرکت و چشم انداز شرکت را در یک فایل به سهامداران توضیح می‌دهند.

اخیرا کدام شرکت‌ها پذیره‌نویسی شده‌اند؟

در سال 1400 تعدادی شرکت پذیره‌نویسی شده‌اند. که به اختصار این شرکت‌ها در زیر شرح داده شده‌اند.

چهار شرکت بیمه‌ای در آذر ماه 1400 پذیره‌نویسی شدند. شرکت بیمه پردیس، شرکت بیمه زندگی کاریزما، شرکت بیمه هوشمند فردا و شرکت بیمه اتکایی تهران این مرحله را عبور کرده‌اند.

در سال 1400 یک تامین سرمایه نیز در فرابورس تامین سرمایه شده است.

تامین سرمایه خلیج فارس اولین شرکتی بود که به این روش در آبان 1400 پذیره نویسی شد.

  • پذیره نویسی‎ها چه زمان، در پرتفوی کارگزاری ما قرار می‌گیرد؟

عجله نکید، چه خبرتان است؟!

معمولا بعد از اتمام پذیره‌‌نویسی و به فاصله یک روز، پذیره‌نویسی‌های انجام شده در پرتفو و سبد دارایی شما قابل مشاهده است.

اما باید به این نکته توجه کنید که ممکن از چندین روز طول بکشد تا  یک پذیره‌نویسی به پایان برسد و تا اتمام کامل آن چیزی در پرتفوی شما قابل نمایش نیست. و البته پذیره‌نویسی‌هایی هم داشته‌ایم که در چند دقیقه به فروش رفته‌اند.

دیدید همه سوالاتی که در ذهن داشتید را جواب دادیم؟ در ضمن در صفحه زیر هم لیستی از پذیره ‌نویسی شرکت‌هایی را برای شما آورده‌ایم که یا عملیات معامله آن‌ها شروع شده و یا هنوز معامله نشده‌اند.

اگر سوالی در این مورد داشتید وارد گروه  تلگرام عرضه اولیه و پذیره نویسی شوید!

پذیره نویسی‌های‌تان پرسود!

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا