بورس آموزش رایگان در بورس توسط توییتر بورس

پتروشیمی از جمله صنایع پیشرو در مجموعه صنایع کشور و در میان شرکت‌های بورسی است.

تامین مالی برای صنعت پتروشیمی با توجه به ماهیت سودآور صنعت و گستردگی ابزارهای مبتنی بر بدهی‌ و ابزارهای مبتنی بر سرمایه، با سهولت انجام‌پذیر است.

به گزارش همفکران محمد وطن پور، مدیرعامل تامین سرمایه سپهر در حاشیه سومین نمایشگاه و همایش تخصصی حمایت از ساخت داخل در صنعت پتروشیمی در خصوص نحوه تامین مالی صنعت پتروشیمی از طریق بازار سرمایه بیان داشت: آمارها حاکی از آن است که در چند سال گذشته این صنعت تامین مالی قابل توجهی از طریق بازار سرمایه داشته است که «هلدینگ خلیج ‌فارس» و «گروه توسعه مالی مهرآیندگان» از پیشروان این امر هستند.

وی در ادامه در خصوص روند آتی صنعت پتروشیمی در بازار سرمایه افزود: پتروشیمی از جمله صنایع پیشرو در مجموعه صنایع کشور و در میان شرکت‌های بورسی است.

وطن پور اضافه کرد: ارزش‌آفرینی ناشی از ارزشمندی محصولات و مزیت‌های نسبی کشور سبب شده است تا سرمایه‌گذاری در این صنعت (اعم از پروژه و سهام‌پذیره‌نویسی‌شده و …) همواره سودمند باشد. بانک صادرات ایران و تامین سرمایه سپهر نیز در سال‌های گذشته سهم قابل‌توجهی از تامین مالی خود را به این صنعت اختصاص داده‌اند و با توجه متغیرهای اقتصادی این صنعت، این روند ادامه‌دار خواهد بود.

مدیرعامل تامین سرمایه سپهر در ادامه با اشاره به جزئیات صنعت پتروشیمی خاطرنشان ساخت: به‌طور کلی اگر بخواهیم نگاهی به وضعیت صنعت پتروشیمی داشته باشیم باید بگوییم که این صنعت یکی از صنایع مهم و پیشران اقتصاد کشور است. در طول سال‌های تحریم صنعت پتروشیمی به سبب صادراتی که داشته توانسته بخش مهمی از منابع ارزی داخل کشور را تامین و از سقوط بیشتر ارزش ریال در مقابل ارزهای پرقدرت جلوگیری کند.

وی گفت: جریان ارزهای خارجی واردشده از سوی این صنایع باعث شده تا در طول سال‌های گذشته که فشار قابل توجه تحریم‌ها آسیب جدی به معیشت مردم وارد کرد ارز مورد نیاز برای بسته عادات بسیاری از کالاها از سوی شرکت‌های پتروشیمی و فروش ارز آنها در سامانه نیما تامین شود.

وطن پور تاکید کرد: از سوی دیگر صنعت یادشده در طول سال‌های اخیر که نفت ایران تحریم بوده و گاز نیز توانایی صادرات چندانی نداشته باعث شده تا بخشی از منابع سوخت‌های فسیلی در داخل کشور به شکل غیرمستقیم محصولات پتروشیمی به خارج از مرزها صادر شود و کیفیت فروش و بازگشت ارز حاصل نیز در شرایط تحریمی، بسیار به کشور کمک کرده است. با این حال سازوکار فعالیت این شرکت‌ها به آن سادگی که در ابتدای این مطلب گفته شد نیست و آنها برای تامین منافع ملی و همچنین منافع سهامداران جزئیات بسیاری را باید در کار خود لحاظ کنند.

این مقام مسئول بیان داشت: مهم‌ترین مساله که باید در تحلیل صنعت پتروشیمی در نظر گرفت، نرخ خوراک دریافتی شرکت‌های فعال در این صنعت است، شرکت‌های تولیدکننده محصولات پتروشیمی به‌طور کلی یا بر اساس خوراک مایع فعالیت می‌کنند یا بر اساس خوراک گاز. از جمله شرکت‌هایی که در زمره پتروشیمی‌های فعال برمبنای خوراک گاز هستند می‌توان به پتروشیمی شازند، پتروشیمی بندر امام، پتروشیمی تبریز و پتروشیمی اصفهان اشاره کرد. بررسی‌های پیرامون فعالیت این شرکت نشان می‌دهد که آنها در سال‌های اخیر توانستند طیف وسیعی از محصولات متنوع را با کیفیتی قابل قبول تولید کنند.

تاسیس و‌ توسعه بسیاری از این شرکت‌ها با اتکا به مزیت نسبی کشور در تامین خوراک بوده است که امید است همواره مورده توجه سیاست‌گذاران باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا