عرضه اولیه سهام در بورس چیست؟

عرضه اولیه سهام در بورس چیست؟

به زبان ساده عبارت عرضه اولیه (داشتم توی گوگل سرچ می‌کردم یک عالمه سرچ با ارز اولیه، ارزه اولیه و حتی ارز عولیه شده بود! که نشان از عشق و علاقه بی حد و حصر  احاد مردم سرزمینم به عبارت دو کلمه‌ای عرضه اولیه، دارد. )  به معنی عرضه یا فروش قسمتی از سهام یک شرکت در بازار بورس است.

شرکت‌های تولیدی و خدماتی در کشور برای تامین مالی برای طرح‌های توسعه خود چندین روش دارند، یکی از این روش‌ها عرضه اولیه است. در عرضه اولیه، یک شرکت قسمتی از سهام خود را به سهامداران بورسی واگذار می‌کند و در عوض پول خیلی خوبی به جیب شرکت می‌رود که می‌تواند این پولی که از سهامداران دریافت شده است را دوباره وارد شرکت کنند و فازهای جدید کار و کارخانه خود را به راه بیندازند.

گام اول خرید عرضه اولیه دریافت کد بورسی است.

 

عرضه اولیه را کی بخریم؟

زمان خرید عرضه اولیه‌ها توسط ناظران سازمان بورس اعلام می‌شود، اگر شرکت بورسی باشد ناظر بورس و اگر شرکت در فرابورس قرار به عرضه شده باشد، ناظر فرابورس در یک روز خاص اعلام می‌کند که سهامداران در یک زمان خاص اقدام به خرید عرضه اولیه بکنند.

اطلاعیه‌‌های عرضه اولیه‌ها بسیار مهم هستند، در این اطلاعیه‌ها اطلاعات عمومی شرکت‌ها قابل مشاهده هستند.

برای اینکه چشم‌تان عادت کند در زیر چند نمونه از اطلاعیه عرضه اولیه را برایتان آورده‌ایم:

 

 عرضه اولیه سهام فسبزوار در بورس تهران

 

 عرضه اولیه سهام شکام در فرابورس تهران

 

بهترین زمان فروش سهام عرضه اولیه؟

عرضه اولیه سهام در بورس معمولا یک خرید پر سود برای سهامداران است. ( البته اگر در روز بعد از عرضه اولیه زورتان به صف خرید برسد و البته یک کارگزار زبل با سرعت بالا داشته باشید که بتواند حتی با اینترنت e برایتان سفارش خرید ارسال کند! )

قیمت گذاری عرضه اولیه‌ها به گونه ای انجام می‌شود که سهامداران در مدت کم سود خوبی را کسب کنند.

در سال 1398 و 1399 اکثر عرضه اولیه‌ها بالای 100 و 200 درصد سود دادند! که خاطره خوشی از عرضه اولیه‌ها در ذهن مردم به جای گذاشت، اما اگر می‌خواهید عرضه اولیه تان به بفروشید از تکنیک ریزش صف استفاده کنید!

در این تکنیک باید چشمتان به صف خرید عرضه اولیه باشد، البته معمولا در بدترین شرایط سهم سه چهار روز از تاریخ عرضه اولیه، با صف خرید همراه است.

آماده باشید، به محض ریختن صف خرید شما هم سهم خودتان را بفروشید و منتظر فرصت شوید تا پس از چند روز سهم پرتقاضا شود، بعد دوباره همان سهم را بخرید. ( اما جایی نگویید این را من گفتم! )

عرضه اولیه چقدر سود می‌دهد؟

 امروزه جو بازار در میزان سود دهی عرضه اولیه‌ها بسیار مهم است، در بازارهای صعودی عرضه اولیه‌ها سودهای بالای 100 درصدی برای شما به ارمغان می‌اورند اما در بازارهای نزولی ممکن است عرضه اولیه‌ها نهایتا سود 20 درصدی برای شما در برداشته باشد.

برای همین اگر می‌خواهید بدانید عرضه اولیه چقدر سود می‌دهد باید به این نکته توجه کنید که شرایط بازار صعودی است یا نزولی؟!

با چند کد می‌توان عرضه اولیه خرید؟

محدودیت عرضه اولیه در تعداد تخصیص داده شده به هر کد را با خرید عرضه اولیه بوسیله چندین کد معاملاتی می‌توان دور زد!

تکنیک کار به این صورت است که اول با کد خودتان دو سه تا عرضه اولیه می‌خرید، بعد مزه‌اش که رفت زیر زبانتان، می‌روید با کد خانواده و زن و بچه و پدر مادر هم عرضه اولیه می‌خرید اما به آن‌ها نمی‌گویید که چه سوراخ دعای باحالی پیدا کرده‌اید!

بعد که باز سود کردید، ایندفعه یک جعبه کیک یزدی می‌گیرید و می‌روید احوالپرسی خاله و دایی و عمو و البته عمه فراموش نشود!

خلاصه با توجه به اینکه تعداد سهامی که شرکت عرضه می‌کند، کم است و تعداد افرادی که تمایل به خرید عرضه اولیه دارند بسیار زیاد است

یک رقابت سخت بوجود می‌آید و هر کد تعداد محدود می‌توانند سهام عرضه اولیه بخرند. اینجاست که شما باید یک لشگر قوی و پرشمار در عقبه سپاه خود داشته باشید تا غنیمت بیشتری از این کارزار نصیبتان شود.

فقط حواستان باشد که از هول هلیم توی دیگ نیوفتید!( حلیم اشتباه است! حلیم یعنی صبور و بردبار، منظور از هول هلیم توی دیگ افتادن، این است که زیاد عجله نکنید و برای خوردن یک قاشق هلیم خود را در دیگ هلیم نیاندازید!)

توجه داشته باشید که مدیریت چندین کد با هم می‌تواند برای شما دشوار باشد!

بارها مشاهده شده است که افراد با مثلا 20 کد بورسی عرضه اولیه می‌خرند و در زمان فروش دچار مشکل می‌شوند! از ما گفتن بود! نروید افتضاح به بار بیاورید بعد بگویید تقصیر توییتر بورس بود!!

کدام عرضه اولیه‌ها را نگه داریم؟

اگر نظر من را بخواهید می‌گویم که تمام عرضه اولیه‌ها را اگر پول لازم نیستید، نفروشید! ،به این دلیل که عرضه اولیه‌ها شرکت‌هایی هستند که با اخرین قوانین سازمان بورس خود را آپدیت کرده اند و وارد مرحله عرضه شدند در نتیجه سود خوبی در بلند مدت برای شما و فرزندان و گاها نوادگان شما می‌توانند داشته باشد.

پنچاه شصت سال دیگر هم که خدای نکرده مرحوم شدید، یک خدابیامرزی برای خود بجای گذاشته‌اید.

نه اینکه وراث بگویند فلان فلان شده یک پولی، سهامی، بیتکوینی، یک تکه زمینی چیزی در متاورس، برای ما نگذاشت!

عرضه اولیه جدید کی میاد؟

هر ساله تعدادی شرکت در صف عرضه اولیه هستند برای اینکه زودتر از همه بفهمید و از قبل آمادگی حمله را داشته باشید، و بدانید که جدیدترین عرضه اولیه‌ها چه زمانی وارد بازار می‌شوند و از جزئیات آن اگاه شوید، لینک یک گروه فعال تلگرامی عرضه اولیه را برای شما در زیر آورده ایم تا شما در کمترین زمان ممکن اطلاعیه‌های عرضه اولیه را در تلگرام مشاهده کنید و همچنین سوالات احتمالی خود را بپرسید تا کارشناسان پاسخگوی سوالات شما باشند

کانال تلگرام عرضه اولیه  و پاسخ به پرسش‌ها:

https://t.me/arze_pazire

روش بوک بیلدینگ در عرضه اولیه چگونه است؟

باورش مقداری سخت است اما در قدیم الایام، عرضه اولیه‌ها بصورت کاملا رانتی بین کارگزاری‌‌ها تقسیم می‌شد ولی با پیشرفت نرم افزارها و سامانه‌ها، روش‌های جدیدی برای عرضه اولیه سهام بوجود آمد تا این رانت از بین برود. روش رایجی که فعلا در بورس ایران فعال است روش بوک بیلدینگ است.

در روش بوک بیلدینگ شما در یک زمان خاصی سفارش خود را ثبت می‌کنید و بعد از اتمام زمان مورد نظر، به همه افرادی که در عرضه اولیه شرکت کرده اند میزان یکسانی سهام عرضه می‌شود(یعنی دیگر پارتی بازی و رانت خواری و کلک و حقه بازی وجود ندارد! به یکی زیاد و به یکی کم نمی‌‍‌‌رسد!) 

 

چگونه از عرضه اولیه سود کنیم؟

همانطور که گفته شد جذابیت عرضه اولیه‌ها به خاطر قیمت گذاری است که برای آن انجام می‌دهند

مثلا اگر ارزش واقعی یک شرکت به ازای هر سهم 1000 تومان باشد آن سهم را 800 تومان عرضه می‌کنند تا سهامداران استقبال کنند و تمام سهام‌ها بفروش برسد.

پر واضح هست که شما هر چه تعداد کد بورسی بیشتری داشته باشید بیشتر می‌توانید از این عمل سود ببرید.

البته این را یادمان رفت که از اول یادآوری کنیم که به هر کد بورسی فقط یک بار عرضه اولیه تعلق می‌گیرد، یعنی فکر نکنید اگر بروید و در 20 تا کارگزاری کد بگیرید، به هر 20 تا کدتان عرضه اولیه می‌دهند! خیر آقا اینجوری نیست.

کد بورسی در بورس حکم کد ملی را دارد!

هر نفر فقط می‌تواند یک کد بورسی داشته باشد نه بیشتر!

اگر می‌گوییم هر چه تعداد کد بورسی بیشتر باشد، بهتر است، منظورمان همان کلکی است که بالاتر یادتان دادیم!

یک کلک به نام سرخط زنی هم وجود دارد که در ادامه آن را هم به شما خواهیم یاد داد!

عرضه اولیه به صندوق‌ها چگونه انجام می‌شود؟

 سال 1400 یک روش جدید از عرضه اولیه در فرابورس ایران راه اندازی شد که بسیار پرسر و صدا بود و با انتقاد سهامداران مواجه شد.

در این روش به جای اینکه عرضه اولیه‌ها را به سهامداران عادی عرضه کنند به صندوق‌ها و شرکت‌های سرمایه گذاری (اصطلاحا سرمایه گذاران حرفه ای) عرضه می‌کنند و کشف قیمت عرضه اولیه و این شرکت‌ها توسط صندوق‌ها اتفاق می‌افتد و از روز دوم عرضه سهامداران عادی باید با سرخطی رقابت کنند!

 یک نمونه از اطلاعیه این عرضه اولیه را می‌بینیم:

 

 

 عرضه اولیه سهام سغدیر به روش ترکیبی

عرضه اولیه به انگلیسی چی می‌شود؟

حال اگر تازه وارد بازار سرمایه شده‌اید و تمایل دارید که جوری در جمع وانمود کنید که فعال و تحلیلگر ارشد بازار هستید باید بتوانید چند کلمه را به خارجی در جمع بگویید!

عرضه اولیه به اختصار و در مجامع عمومی،  آی پی او ( IPO ) گفته می‌شود! که نام اختصاری عبارت انگلیسی Initial Public Offerings است.

 

آیا عرضه اولیه‌ها ضرر هم می‌دهند؟

متاسفانه با شرایطی که در سال 1399 و 1400 برای بورس اتفاق افتاد عرضه اولیه‌ها وارد ضرر و زیان شدند و پدیده‌ای جدید در بازار ثبت شد، عرضه اولیه‌هایی مثل فجهان، وسپهر و تعدادی از عرضه اولیه‌های دیگر به زیر قیمت عرضه خود رسیدند بنابراین، نه تنها سودی در بر نداشتند، بلکه زیان هم برای سهامداران به جا گذاشتند.

 

تعداد افراد شرکت‌کننده در عرضه اولیه‌ها:

در نمودار زیر تعداد افراد شرکت کننده در عرضه اولیه‌ها را مشاهده می‌کنید.

در آخرین عرضه اولیه بهمن 1400 تعداد افراد شرکت کننده به 1 میلیون و 261 هزار نفر رسید!

این در حالی است که تعداد افراد شرکت کننده در عرضه اولیه بالای 5 میلیون کد بورسی بودند.

عرضه اولیه سهام در بورس چیست؟

 

عرضه اولیه‌ها را همیشه در سقف قیمتی سفارش نگذارید!

یک باور عامه در خرید عرضه اولیه وجود دارد، و آن این است که عرضه اولیه‌ها را باید در سقف قیمتی که عرضه می‌شود سفارش گذاشت.

در حالی که عرضه اولیه‌های اخیر از جمله فزر نشان دادند که به دلیل استقبال کم، در کف قیمتی هم می‌توان خرید.

به عنوان مثال فاصله سقف قیمتی تا کف قیمتی عرضه اولیه فزر حدود 22 درصد بود!

و افرادی که در سقف قیمتی سفارش گذاشته بودند، این بازده را از دست دادند!

چگونه برای خرید عرضه اولیه سرخطی بزنیم؟

یکی از شیرین‌ترین بازی‌ها برای عرضه اولیه‌بازان، زدن سرخطی روز بعد از عرضه است، با توجه به استقبالی که از عرضه اولیه‌ها تا مدت‌ها می‌شود و صف خریدهایی که تشکیل می‌شود، افرادی که بتوانند در روز بعد از عرضه سفارش خود را ثبت کنند و خرید انجام بدهند یک سود بسیار لذیذ را نوش‌جان می‌کنند.

به همین دلیل، روش‌های مختلفی برای سرخطی به وجود آمده است، تعدادی از افراد ادعا کرده‌اند که می‌توانند با استفاده از ربات، برای شما سرخطی بزنند!

نحوه کار این ربات‌ها به این شکل است که در فاصله زمانی خیلی کم، تعداد زیادی کلیک روی گزینه خرید انجام می‌دهند(ممکن است در یک ثانیه 100 بار بر روی گزینه خرید کلیک کنند)که البته این روش ممکن از شما را با فنا بدهد و کد بورسی شما مسدود شود!

بعضی کارگزاری‌های زبل هم که سیستم معاملاتی با سرعت بالا دارند، هم می‌توانند با استفاده از سامانه نامک برای شما سرخطی بزنند البته باز هم آنجا رقابت وجود دارد، ولی دیگر خطر مسدود شدن کدتا شما را تهدید نمی‌کند.

عرضه اولیه‌ها چقدر پول می‌خواهد؟

یک راه خوبی الان بهتان یاد می‌دهم که تا اخر عمرتان هر وقت خواستید عرضه اولیه بخرید یاد توییتر بورس بیوفتید و ما را احسنت و بارکلا بگویید!

 برای اینکه بدانید در عرضه اولیه‌های پیش رو چقدر باید نقدینگی در کارگزاری بورس خود داشته باشید این است که به اخرین عرضه اولیه‌ای که تا الان انجام شده است نگاهی بندازید و در یک گوشه یادداشت کنید.

حال به تعداد سهامی که در عرضه اولیه جدید قرار است عرضه شود توجه کنید. کل سهامی که قرار است عرضه شود را تقسیم بر تعداد شرکت کننده درعرضه اولیه‌های قبلی بکنید به راحتی می‌توانید تخمین بزنید که چه تعداد سهام در عرضه اولیه بعدی به شما تخصیص داده می‌شود.

آیا برای فرزندان خود میتوانیم کد بورسی بخریم‌؟

یک توصیه اساسی کارشناسان خبره بازار این است که اگر خودتان فعال بازار هستید برای فرزندان خود نیز از ابتدای تولد کد بورسی بگیرید و تمامی عرضه اولیه‌ها را برای کوچولوی قشنگ‌تان بخرید.

مطئنا سود سرشاری در بزرگسالی برای فرزندان خود به یادگار خواهید گذاشت، ضمن اینکه دور از جان بعد از فوت، تنتان از لرزش در گور، بر اثر اعلام ارادت فرزندان‌تان، در امان خواهد ماند!

بهترین گروه تلگرامی عرضه اولیه کدام است‌؟

کانال عرضه اولیه‌های زیادی تا کنون در سطح تلگرام ایجاد شده اما با وضعیت بد بازار اکثر آن‌ها یا غیر فعال شده و یا در کمترین زمان ممکن فعالیت می‌کنند

در این بین کانال و گروه پاسخ به سوالات عرضه اولیه و پذیره نویسی در این مدت فعال بوده و به سوالات مخاطبین خود جواب داده است.

آیا می‌توان عرضه اولیه را به رایگان خرید؟

همان‌گونه که در مقاله اعتبار کارگزاری‌ها اشاره کردیم، برخی از کارگزاری‌های زبل برای جذب مشتری عرضه اولیه را به رایگان برای مشتریان خود خریداری می‌کنند بدین صورت که بدون اینکه شما مبلغی پرداخت کنید، خود کارگزاری بصورت اعتباری برای شما خرید را انجام می‌دهد.

 

اگر علاقمند به دانستن در مورد پذیره نویسی هم هستید اینجا را بخوانید!

همین‌طور اگر می‌خواهید بدانید که تفاوت عرضه اولیه با پذیره نویسی چیست اینجا را بخوانید!

‫2 دیدگاه ها

    1. سلام
      با توجه به شرایط بازار مسئولین فعلا تشخیص دادند عرضه اولیه ها را به سرمایه گذاران حرفه ای اختصاص دهند تا پول حقیقی از بازار خارج نشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا